29 mei 2021

Izhar Elias (gitaar) en Fernando Cordas (gitaar) - Weense Klassieken en Concierto de Aranjuez

  • Datum: 29 mei 2021
  • Tijd: 20:00 - 22:00
  • Locatie:
    Livestream uit de Edesche Concertzaal
  • Prijs: 19.50 18.50
    Vroegboekkorting tot 22 mei 2021

Koop tickets

Geniet van een onvergetelijke concertervaring! Graag per luisteraar een ticket (vanaf 18 jaar). Bedankt!

Draag een extra toontje bij

Het maken van 1 seconde live muziek kost zo'n 2,50 euro. Maak een extra toontje mogelijk!

Totaalbedrag: €18.50

'Concierto de Aranjuez'

Het 'Adagio' uit Concierto de Aranjuez van Joaquin Rodrigo is misschien wel het beroemdste gitaarwerk aller tijden. Het melancholieke thema van de blinde Spaanse componist raakt je. Na de eerste paar noten van de gevoelige melodie waan je je meteen in het warme Spanje. Rondom dit wereldberoemde stuk spelen Izhar Elias en Fernando Cordas een temperamentvol programma vol schilderachtige en warmbloedige stukken.


Beethoven en Schubert

In de eerste helft van het concert nemen Izhar en Fernando je mee naar het Wenen van Beethoven. In 2020 is het exact 250 jaar geleden dat Beethoven werd geboren. Daarom staat het podium vol met gitaren uit de tijd van Beethoven en Schubert. Ook al schreven Beethoven en Schubert zelf nauwelijks muziek voor de gitaar, hun stukken werden wel degelijk op gitaar gespeeld. Hoe dat klonk laten Izhar en Fernando graag horen met gitaarversies geschreven door Beethovens tijdgenoten. Zelf doet Fernando ook een duit in het zakje met de gitaarbewerking die hij maakte van Schuberts Pianosonsate nr. 13, D 664.


Izhar Elias

Izhar Elias ken je wellicht van het Koningsdagconcert 2016 toen hij live op televisie was te zien met Rodrigo's Concierto de Aranjuez. Izhar Elias is een van de meest veelzijdige Nederlandse gitaristen. Even makkelijk neemt hij je met zijn barokgitaar meer naar de wereld van de oude muziek om daarna met de moderne gitaar het zinderende Spanje tot leven te wekken. Wat hij zo aantrekkelijk aan de gitaar vindt? “Het is zo’n gevoelig instrument, de klank raakte me direct. Bovendien is het instrument flexibel in allerlei stijlen. Je kunt er net als bij de piano tegelijk de melodie en de begeleiding op spelen, tevens is het een heel ritmisch instrument. Al die eigenschappen hoor je terug in dit duoprogramma met Fernando Cordas.


Izhar Elias over Fernando Cordas :
"Fernando bleek net zo'n liefhebber van de negentiende-eeuwse gitaar te zijn als ik. Bovendien denkt en speelt Fernando altijd vanuit de muziek en nooit vanuit de techniek. Onze grondhouding is hetzelfde. Daaruit is ook een mooie vriendschap ontstaan."
(Lees het interview met Izhar Elias.)

Fernando Cordas

In 2010 brak Fernando Cordas definitief door toen hij de wereldberoemde gitarist Pepe Romero verving in een uitvoering van Joaquin Rodrigo's Concierto de Aranjuez. Sindsdien speelt hij bij alle grote orkesten. Ook doet Fernando Cordas enthousiast onderzoek naar de geschiedenis van de gitaar in de negentiende eeuw. Sinds september 2014 is Cordas docent aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.


Youtube-tip

Beluiste gitarist Izhar Elias als solist met het Adagio uit 'Concierto de Aranjuez' van Joaquin Rodrigo.
Deze tekst is automatisch vertaald via DeepL

Programma

Enrique Granados (1867-1916)

Valses Poeticos

Fernando Cordas (Gitaar)

Izhar Elias (Gitaar)

  • I. Melodioso
  • II. Tempo de Valse noble
  • III. Tempo de Valse lente
  • VI. Allegro umoristico
  • V. Allegretto
  • VI. Quasi ad libitum
  • VII. Vivo
  • VIII. Presto

Granados ging de geschiedenisboeken in als de 'Spaanse Chopin'. Net als Chopin schreef Granados veel pianomuziek, waaronder deze bundel Valses Poeticos. Dat deze walsen behalve op piano ook uitstekend op twee gitaren tot hun recht komen, laten Izhar en Fernando als afsluiting van dit concert horen.

Francisco Tárrega (1852-1909)

Capricho Árabe

Izhar Elias (Gitaar)

    null Joaquín Rodrigo (1901-1999)

    Aranjuez ma pensée

    Fernando Cordas (Gitaar)

    Izhar Elias (Gitaar)

      De Spaanse componist Joaquin Rodrigo deed zijn inspiratie op voor Concierto de Aranjuez tijdens een wandeling door de tuinen van het paleis van Aranjuez. In dit paleis zetelden ooit de Spaanse koningen van de achttiende en de negentiende eeuw. Iets van de sfeer van het paleis legde Rodrigo vast in het beroemde 'Adagio'.

      Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

      Ouverture 'La clemenza di Tito' (arr.)

      Fernando Cordas (Gitaar)

      Izhar Elias (Gitaar)

        Bewerking door Mauro Giuliani (1781-1829)

        Ludwig Beethoven (1770-1827)

        uit: Strijkkwartet nr. 9 in C, op. 59, nr. 3

        Fernando Cordas (Gitaar)

        Izhar Elias (Gitaar)

        • Andante con moto

        De gitaar was in Beethovens tijd nieuw en hip. In korte tijd veranderde de gitaar van ondergeschikt begeleidingsinstrument tot modieus kamermuziekinstrument. Beethovens Weense stadsgenoot Vincenz Schuster maakte van verschillende stukken van Beethoven spannende gitaarversies.

        Isaac Albéniz (1860-1909)

        Asturias

        Fernando Cordas (Gitaar)

          Bij het horen van de eerste klanken van 'Asturias' denk je direct aan Spanje. Hoewel het stuk vaak op gitaar wordt uitgevoerd, schreef Albéniz Asturias oorspronkelijk voor piano.

          Ludwig Beethoven (1770-1827)

          uit: Pianosonate nr. 12 in As, op. 26 (arr.)

          Fernando Cordas (Gitaar)

          Izhar Elias (Gitaar)

          • I. Andante varié
          • IV. Rondo

          Bewerking door Ferdinando Carulli (1770-1841)

          Franz Schubert (1797-1828)

          uit: Pianosonate nr. 13, D. 664 (arr.)

          Fernando Cordas (Gitaar)

          Izhar Elias (Gitaar)

          • II. Andante
          • III. Allegro

          Voor Fernando Cordas en Izhar Elias kent de gitaarmuziek van de negentiende eeuw nauwelijks geheimen meer. Al zijn opgedane ervaringen heeft Fernando losgelaten op deze fijnzinnige gitaarversie van Schuberts Dertiende Pianosonate.